وبلاگ سجاد نجفی

تجربه های وبگردی من

وبلاگ سجاد نجفی

تجربه های وبگردی من

وبلاگ سجاد نجفی

با خودم گفتم من که هر چند وقت یه بار دنبال مطلبی در اینترنت‌ام تا کار خودمو راه بندازم، خب وقتی کارم راه افتاد و اون مطلب رو در وب پیدا کردم، در یک وبلاگ انتشار بدم تا هم خودم اون مطالب رو داشته باشم و هم به کسایی که دنبال همون چیزایی‌اند که من دنبالشون بودم{!!!} کمکی کرده باشم!

پیام های کوتاه
۰۷
آبان ۹۱

سلام!


در این پست می خوام براتون یک موتور جستجوگر فارسی را معرفی کنم.

موتور جستجوی سلام:

قبل از معرفی باید یک تعریف از Meta search engine داشته باشم که البته با این تعریف موتور جستجوگر سلام هم معرفی می شود:

موتوی‌های جستجوگر مستقل مانند گوگل و یاهو و بینگ دارای پایگاه داده مستقل هستند بدین معنا که هر‌گاه کاربر کلمه را در موتور جستجوگر سرچ می‌کند موتور جستجوگر به دنبال آن کلمه در پایگاه داده خود می‌رود نه در سایت‌های اینترنتی! در واقع ربات‌های موتور‌های جستجوگر مستقل، قبلا در سایت‌های اینترنتی گشت و گذار می‌کنند و مطالب درون سایت‌ها را در پایگاه داده موتور جستجوگر ذخیره می‌کنند و هنگامی کاربر چیزی را در موتور جستجوگر سرچ می‌کند همه اطلاعات در پایگاه داده آماده ارائه بر اساس الگوریتم خاص آن موتور جستجوگر‌اند. نتایج مرتبط‌تر به کلمه سرچ شده نشان از برتری الگوریتم سرچ موتور به شمار می‌رود که در این مورد گوگل از دیگران پیشی گرفته است.

موتورهای فوق جستجو یا‌‌ همان Meta search engine دارای پایگاه داده مستقلی از سایت‌های اینترنتی نبوده و بر مبنای نتایج موتورهای جستجوی معمولی کار می‌کنند.
در واقع در یک موتور فوق جستجو یا META-Search engine، کلمات کلیدی تایپ شده توسط کاربر، بطور همزمان برای چندین موتور جستجوی دیگر ارسال شده و پس از دریافت همه نتایج، پاسخ های آن‌ها با استفاده از تکنیک هایی ادغام شده و نتیجه نهایی به کاربر تحویل داده می‌شود.
به عبارتی هدف اصلی آن‌ها، شناسایی، جمع بندی و استفاده از نقاط قوت دیگر موتورهای جستجو است.

موتور جستجوگر سلام از نوع Meta search engine است.

این جستجوگر دارای الگوریتم خاص خود برای نمایش موارد مرتبط تر به کلمه جستجو شده به زبان فارسی است .
سلام نتایج بدست آمده از چندین موتور جستجوگر معروف را در هم ادغام کرده و به ترتیب ارتباط با کلمه سرچ شده به نمایش می گذارد که البته شما می توانید درصد نمایش از موتور های جستجوگری که ادغام می شوند را در تنظیمات این جستجوگر تغییر دهید!
از مواردی که برای من جالب بود این است که شما می توانید به جای موتور جستجوگر پیشفرض مرورگر فایرفاکس از سلام استفاده کنید . برای فعال سازی این قابلیت پس از ورود به سایت سلام مانند شکل زیر بر روی Add "salam" کلیک کنید تا سلام پیشفرض شود:

امیدوارم این گونه خلاقیت ها در حوزه فناوری اطلاعات کشور ادامه داشته باشه.
دوستان عزیز می بخشید خیلی دوست داشتم بیشتر توضیح بدم! چه کنم که کلاسم تا بیست دقیقه دیگه شروع میشه و من باید برم که به کلاسم برسم!!


و بعد کلاس: چی می گفتم!!

هان داشتیم درباره موتور جستجوگر سلام صحبت میکردیم.

بله سلام مستقل نیست و نتایج دیگر موتور های جستجوگر مستقل رو بر اساس الگوریتمی که داره تحلیل کرده و بعد بر اساس کلمه ای که جستجو میکنیم نمایش میده.

اما من انتظار بیشتری دارم و میدونم که این توانایی وجود داره که یک موتور جستجوگر ملی و کاملا مستقل ساخته بشه! اگر مسئولین ما دنبال ملی شدن اینترنت هستند، این مورد هم میتونه جزو چیزایی باشه که باید ملی بشن! و ساخت جستجوگر قدرتمند و ملی تحقق نخواهد یافت جز با همیاری و همکاری و هماهنگی مسئولین+نخبگان+[حمایت]مردم هر کسی گفت غیر ممکنه در ایران موتور جستجوگری غیر گوگل مشهور بشه قطعا بدونید که خواسته یا ناخواسته دروغ گفته! چرا؟ چون تجربه ثابت کرده میشه رو دست گوگل زد و رقیب اون شد نمونه= در کشور های چین و ژاپن موتور جستجوگر  www.baidu.com رقیب گوگله و مردم چین موتور جستجوگر baidu رو ترجیح میدن به گوگل! و با توجه به زیاد بودن جمعیت این دو کشور، این موتور جستجوگر رتبه جهانی الکسای 5 را دارد! و در کشور چین هم رتبه الکسای یک دارد! سند: http://www.alexa.com/siteinfo/baidu.com

آدرس سایت موتور جستجوگر سلام:

www.salam.ir

منابع:
http://blog.mshams.ir/2009/06/meta-search-engine.html
http://www.myindustry.ir/analytical-notes/note/robin-lee-baidu.html
http://www.alexa.com/siteinfo/baidu.com
http://bayan.blog.ir/1391/6/28
خودم!

نظرات  (۳)

۱۹ آبان ۹۱ ، ۱۴:۳۹ مرتضی نظری
متشکر از معرفی این سرویس
پاسخ:
مرتضی جان ، خیلی خوشحالم که به وبلاگم سر زدی :)

۲۰ آبان ۹۱ ، ۱۹:۵۵ محمد محسنی
خیلی از استفاده از سرویسش لذت بردم. به نظرم خیلی بهتر از گوگل هستش...!:)
پاسخ:
خوشحالم که لذت بردید .. موفق باشید :)

سلامموتورهای جستجوی مستقل هم در ایران ساخته شده است که بهترین آنها پارسی جو است.

Parsijoo.ir

من سعی می کنم که بیشتر، از پارسی جو استفاده کنم

 

 

 

 

پاسخ:
سلام بر شما
نوشته ای در مورد موتور جستجوی پارسی جو قبلا منتشر کردم که دعوت میکنم مطالعه بفرمایید:
http://snajafi.blog.ir/post/39

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی