وبلاگ سجاد نجفی

تجربه های وبگردی من

وبلاگ سجاد نجفی

تجربه های وبگردی من

وبلاگ سجاد نجفی

با خودم گفتم من که هر چند وقت یه بار دنبال مطلبی در اینترنت‌ام تا کار خودمو راه بندازم، خب وقتی کارم راه افتاد و اون مطلب رو در وب پیدا کردم، در یک وبلاگ انتشار بدم تا هم خودم اون مطالب رو داشته باشم و هم به کسایی که دنبال همون چیزایی‌اند که من دنبالشون بودم{!!!} کمکی کرده باشم!

پیام های کوتاه
۲۱
آذر ۹۸

سلام دوستان

دوستانی که کارشون نگارش هست و به اصطلاح تایپیست هستن میدونن که نوشتن یه سری کاراکترها کمی سخت هست مثل نیم‌فاصله و یا دقت توی تایپ در حجم بالا کم میشه و ممکنه مثلا دوتا نقطه ته خط بذاری یا ممکنه حتی اشتباه تایپی و املایی داشته باشی.

در این پست میخوام برجسته‌ترین و شاخص ترین برنامه های این ویرایش متن رو به شما معرفی کنم. پس با من همراه باشید...

خب در ابتدا بگم که من با اغلب این نرم افزارها کار کردم (طی 7 سال گذشته) و میخوام همه رو به شما معرفی کنم و انتخاب بهترین ها رو بر عهده خودتون بذارم.

برای کاری که من انجام میدادم مهمترین چیز این بود که در مدت زمان کوتاهی متنم ویرایش بشه و از نظر املایی و اشتباهات تایپی متن برای من مهم نبود.

مهم این بود که نیم فاصله ها در متنم رعایت بشن، بعد از علامت های درون متن فاصله باشه و اگر قبلش فاصله می بود حذف بشه و اعداد هم فارسی بشن.

برای این کار اون سالها برنامه تحت وبی به نام «ویراسباز، ویراستار رایگان زبان فارسی» وجود داشت که کارش خیلی خوب بود. در ابتدا هم سر و صدایی زیادی در مورد این سرویس در رسانه ها و خبرگزاری ها شد که اولین برنامه تحت وب ویراستاری زبان فارسی بالاخره ایجاد شد و...

اما متاسفانه بعد از چند سال کم کم سایتشون قطع و وصل میشد و در نهایت هم کلا سایتشون الان باز نمیشه (virasbaz.persianlanguage.ir)

دیشب دیگه واقعا کلافه شده بودم و تصمیم گرفتم هر طور شده راه ارتباطی با سازنده سایت پیدا کنم و یا یک سایت مشابه پیدا کنم.

در جستجویی که کردم به یک صفحه از انجمن آفتابگردان رسیدم. اونجا مدیر سایت با یکی از کاربرانش در مورد همین سایت گفتگویی کرده بود که بله ویراسباز ایده رو از ما گرفته و ما چنین سرویسی از قبل داشتیم.

اینجا بود که با سرویس ویرایش متن فارسی آفتابگردون آشنا شدم.

برنامه ویرستار متن‌های فارسی آفتابگردان

عملکرد ویرایشگر آفتابگردان هم مثل ویراسباز هست البته به نظر من باید بیشتر روی اون کار بشه.

میخوام یک تشکر ویژه بکنم از طراح این برنامه جناب دکتر حمیدرضا نیرومند که میشه گفت در واقع سورس این برنامه رو هم به نوعی به اشتراک گذاشتن! یعنی شما میتونید صفحه وب این ویرایشگر رو توی سیستمتون ذخیره کنید و به صورت آفلاین ویرایشگر کار میکنه و به علاوه چون کدهای برنامه توی سیستم شما قرار داره میتونید با تغییر اون‌ها برنامه رو حتی شخصی سازی کنید و یا ارتقا بدین!

ورود به سایت ویرایش متن آفتابگردان

علاوه بر این ابزار، توی سایت آفتابگردان ابزارهای کوچیک و کاربردی دیگه هم هست که میتونید بر حسب نیاز ازشون استفاده کنید: برنامه تبدیل متن گفتاری به نوشتاری، برنامه تبدیل حروف اشتباه انگلیسی به فارسی، برنامه تولید پسورد رندوم (تصادفی)، Color Picker آنلاین، تبدیل آدرس رمزگذاری شده، رمزگذاری با الگوریتم md5 و SHA1، مینی حسابرس، نرم افزار شکلک، نمایش‌دهنده آی.پی شما و بررسی آپ بودن یک سایت.

اما یک سرویس عالی دیگه در این رابطه وجود داره که میخوام مختصرا به اون هم اشاره کنم که با یک کلیک کلی ویرایش انجام میده:

ویراستار brothersincode

این ویراستار هم در نوع خودش عالی هست و میشه گفت در حال حاضر بهترین سرویس ویراستاری سریع هست. 

ورود به سایت ویراستار brothersincode

در ادامه میخوام سرویس های پیشرفته تر اما کندتر رو معرفی کنم: در سرویس قبلی با یک کلیک میشد ویرایش رو انجام داد اما خب این ویرایش محدود هست به چند چیز که در ابتدا گفتم(نیم‌فاصله، علائم و اعداد و... ) اما سرویس های بسیار پیشرفته دیگه ای هم هستن که متن شما رو به دقت برسی میکنن و تمام اشکالات رو درمیارن و به شما برای حل اونها راهکار میدن!

نرم افزار آنلاین و آفلاین ویراستیار

این نرم افزار رو مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی «نور» طراحی کرده و کار نرم افزارش در حال حاضر بی‌نظیر هست. 

شما با داشتن نسخه ویندوزی این ویراستاری یک ابزارک به نرم افزار word اضافه میشه که متن شما رو مرحله به مرحله ویرایش میکنه. 

برخی قابلیت های این برنامه از زبون سازنده:

غلط یاب املایی

• غلط‌ یاب املایی ویراستیار از کارایی بالا و سرعت مناسبی برخوردار است. از موارد کارکرد غلط یاب می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

– اصلاح املای واژه‌ ها، ارائه‌ ی لیستی از واژه‌ های صحیح پیشنهادی، اصلاح انواع غلط‌ های فاصله‌ گذاری، چسبیدن واژه‌ های متوالی به هم، درج فاصله‌ ی اشتباه میان کلمه، اصلاح کاربرد نابجای فاصله به جای شبه‌ فاصله، تلفیق درج اشتباه فاصله و چسبیدن واژه‌ های متوالی، تشخیص و اصلاح واژه‌ های با پسوند، تشخیص و اصلاح تکرار متوالی کلمه، اصلاح غلط‌ های ناشی از هم‌ آوایی، امکان افزودن واژه‌ های جدید به واژه‌ نامه، امکان اصلاح یک مورد غلط به طور یکباره در کل متن، امکان نادیده گرفتن یک مورد غلط و عدم اصلاح آن، امکان نادیده گرفتن یک مورد غلط و عدم اصلاح آن در کل متن

اصلاح نویسه‌ های متن

•  با استفاده از این ویژگی نرم‌ افزار می‌ توانید همۀ نویسه‌ های (کاراکترهای) متن را استاندارد کنید. اگر نویسه‌ ی غیر استانداردی یافت شد، با معادل استاندارد آن جایگزین می‌شود.

– اصلاح انواع حرف «ک»، اصلاح انواع حرف «ی»، تبدیل ارقام عربی به معادل فارسی، اصلاح نویسه‌ ی نیم‌ فاصله، اصلاح اعراب، حذف نیم‌ فاصله‌های تکراری

اصلاح نشانه‌ گذاری

•  این بخش از نرم‌ افزار، غلط‌ های نشانه‌ گذاری را تشخیص داده و اصلاح می‌ کند. این غلط‌ ها بر اثر اشتباه در نمادگذاری علائم زیر پدید می‌آیند:

– نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، علامت سوال، علامت تعجب، نقل قول، پرانتز، گیومه

تبدیل تقویم و تاریخ

•  این بخش از نرم‌ افزار قابلیت تشخیص و تبدیل عبارت‌ های تاریخ را فراهم می‌ کند.عبارت‌ ها‌ی تاریخ در هریک از دسته‌ بندی‌ های زیر قابل تشخیص و تبدیل به یکدیگر هستند.

– گونه‌ های مختلف نوشتار تاریخ به صورت عددی و نوشتاری با ارقام انگلیسی و فارسی، گونه‌ های مختلف نوشتار تاریخ به زبان انگلیسی، قابلیت تصحیح برخی اشتباهات در درج تاریخ

ورود به سایت ویراستیار ( ویراست‌لایو)

در صورت در دسترس نبودن لینک بالا، از این لینک استفاده کنید(لینک صفحه نرم افزار در سایت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی) :

ورود به صفحه عرضه نرم افزار


↓ نظرتون رو بگین ↓

نظرات  (۱)

من با سرویس پرشین-تاجیک کار می کنم ، این سایت از اول برای ترجمه متن های فارسی به تاجیکی و تاجیکی به فارسی نوشته شده است و من به خاطر کارم گاهگاهی از اون استفاده می کردم، حالا چند وقتی هست که سرویس ویراستار آنلاین اون سایت هم کار افتاده ، تا جایی هم که می دونم طراحش از طراحان همون برنامه ویراسباز بوده است.

http://persian-tajik.ir/virastar.aspx

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی