وبلاگ سجاد نجفی

تجربه های وبگردی من

وبلاگ سجاد نجفی

تجربه های وبگردی من

وبلاگ سجاد نجفی

با خودم گفتم من که هر چند وقت یه بار دنبال مطلبی در اینترنت‌ام تا کار خودمو راه بندازم، خب وقتی کارم راه افتاد و اون مطلب رو در وب پیدا کردم، در یک وبلاگ انتشار بدم تا هم خودم اون مطالب رو داشته باشم و هم به کسایی که دنبال همون چیزایی‌اند که من دنبالشون بودم{!!!} کمکی کرده باشم!

پیام های کوتاه
۳۱
ارديبهشت ۹۸

سلام دوستان

با قسمت آموزش کار با اعداد در پایتون در خدمتتون هستم. در این جلسه با اعداد و عملگرهای کار با اعداد در پایتون آشنا میشیم.

اعداد صحیح و اعشاری

انواع اپراتورها(عملگرها) در پایتون

جمع: +

تفریق: -

ضرب: *

توان: **

تقسیم: /

تقسیم همراه با گرد کردن به کف(Floor Division): //

مُد(باقیمانده تقسیم): %

مثال: 

>>> print(3*2+1) 7 >>> print(3*(2+1)) 9

راه های افزایش مقدار:

>>> num= 1
>>> num= num+1
>>> num +=1

توضیح: در مثال فوق متغیر num رو برابر عدد یک کردیم و در خط های بعد اون رو یکی افزایش دادیم، دو خط آخر دقیقا یک کار رو انجام میدن و کارشون اضافه کردن عدد یک به عدد موجود در متغیر num هست. به نظرتون اگه الان خروجی بگیریم مقدار num چند خواهد بود؟! 

نکته: به جای عملگر + میتوانیم از دیگر عملگرها نیز استفاده کنیم.

چند تابع در مورد اعداد:

abs: کارش این است که قدر مطلق عدد را به ما میدهد.

مثال:

>>> print(abs(-3))
3

round: کارش رند کردن اعداد است.

مثال وقتی عدد اعشاری 3.75 را درون این تابع قرار دهیم خروجی برابر 4 خواهد شد. همچنین میتوانیم با قرار داد آرگومانی دیگر اعداد بعد از اعشار را نیز رند کنیم.

مثال:

>>> print(round(3.62,0))
4.0
>>> print(round(3.62,1))
3.6
>>> print(round(3.621,2))
3.62
>>> print(round(3.6289,3))
3.629 

عملگرهای مقایسه ای: به فرض ما دو متغیر num_1 و num_2 را در اختیار داریم و حال میخواهیم با انواع عملگرهای مقایسه ای آن ها را مقایسه کنیم:

>>> num_1=3
>>> num_2=2
>>> print(num_1 == num_2)
False
>>> print(num_1 != num_2)
True
>>> print(num_1 > num_2)
True
>>> print(num_1 < num_2)
False
>>> print(num_1 >= num_2)
True
>>> print(num_1 <= num_2)
False

توجه داشته باید اگر ما هنگام تعریف مقادر دو عدد از 'عدد' استفاده میکردیم دیگر نمیتوانستیم اعمال ریاضی را بر روی آن اجرا کنیم چون آن متغیر رشته ای است اما می توانیم آن را به integer یا عددی تبدیل کنیم به این صورت:

>>> num_1='300'
>>> num_2='400'
>>> print(num_1 + num_2)
300400
>>> num_1= int(num_1)
>>> num_2= int(num_2)
>>> print(num_1 + num_2)
700

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشین؛ نظر یادتون نره :)

دوستانی که پست اول این سری آموزش رو نخوندن حتما بخونن! >>> پست اول آموزش پایتون
۹۸/۰۲/۳۱
سجاد نجفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی