سلام دوستان
با اولین جلسه آموزش پایتون در خدمتتون هستم.
این جلسه مستر شافر در مورد رشته ها صحبت کردن، در ادامه با هم به موضوع کار با رشته ها در پایتون میپردازیم.
رشته ها
چاپ مستقیم رشته:
>>> print('Hello World')
Hello World
قراردادن رشته درون متغیر و چاپ متغیر:
>>> mymessage='Hello World'
>>> print(mymessage)
Hello World
چند تابع درباره رشته ها
len: تعداد رشته ها را شمارش میکند. توجه کنید شروع شمارش این تابع از عدد یک است یعنی اولین رشته برابر عدد یک هست:
>>> mymessage='Hello World'
>>> print(len(mymessage))
11
ما می توانیم برای چاپ رشته انحصار در نظر بگیریم به طوری که شماره رشته خاصی یا تعداد خاصی از کاراکترهای رشته چاپ شوند(در اینجا شمارش از صفر آغاز می شود، مثل آرایه ها):
>>> print(mymessage[0])
H
>>> print(mymessage[10])
d
>>> print(mymessage[6])
W
>>> print(mymessage[6:11])
World
>>> print(mymessage[0:5])
Hello
lower: این تابع کاراکترهای رشته را به صورت حروف کوچک تبدیل میکند:
>>> mymessage='Hello World'
>>> print(mymessage.lower())
hello world
upper: این تابع کاراکترهای رشته را به صورت حروف بزرگ تبدیل میکند:
>>> mymessage='Hello World'
>>> print(mymessage.upper())
HELLO WORLD
Count: این تابع هر چیزی درون پرانتزش باشد را در رشته ما دنبالش میگردد و تعداد آن را در رشته بر میگرداند(این تابع به بزرگ کوچیک بودن حروف حساس است):
>>> print(mymessage.count('world'))
0
>>> print(mymessage.count('World'))
1
>>> print(mymessage.count('l'))
3
Find: این تابع مکان کاراکتر(هایی) که در پرانتزش وارد می شود را پیدا می کند و برمیگرداند.
>>> print(mymessage.find('World'))
6
>>> print(mymessage.find('book'))
-1
همانطور که در مثال فوق مشاهده می کنید اگر تابع find کاراکتر مورد نظر را پیدا نکند مقدار 1- را به خروجی می فرستد.
Replace(): این تابع کار جایگزینی کاراکتر(های) پرانتز مقابلش را در رشته انجام می دهد.
>>> mymessage='Hello World'
>>> new_message=mymessage.replace('World','Brother')
>>> print(new_message)
Hello Brother
>>> mymessage='Hello World'
>>> mymessage=mymessage.replace('World','Brother')
>>> print(mymessage)
Hello Brother
چسباندن رشته ها به هم:
>>> str1='hello'
>>> str2='world'
>>> str1+str2
'helloworld'
>>> str1+ ' ' +str2
'hello world'
جایگذاری مقادیر متغیر ها درون یک رشته
برای این منظور از دو روش می توان استفاده کرد:
1-روش اول: استفاده از تابع format در پایان جمله
>>> str1='Ali'
>>> str2='Hello'
>>> mymessage='{}, {} Welcome!'.format(str2,str1)
>>> print(mymessage)
Hello, Ali Welcome!
2-روش دوم: استفاده از شکل خلاصه شده تابع format در ابتدا: (فقط در پایتون 3.6 به بالا جواب میدهد)
>>> str1='Ali'
>>> str2='Hello'
>>> mymessage=f'{str2}, {str1} Welcome!'
>>> print(mymessage)
Hello, Ali Welcome!
در این روش حتی می توان درون {} اعمالی نظیر بزرگ و کوچک کردن حروف هم انجام داد:
>>> mymessage=f'{str2.upper()}, {str1} Welcome!'
>>> print(mymessage)
HELLO, Ali Welcome!
>>> mymessage=f'{str2.lower()}, {str1.upper()} Welcome!'
>>> print(mymessage)
hello, ALI Welcome!
نکته جذاب: از پایتون توضیح بخواهید!
آیا میدانستید با نوشتن یک دستور تک خطی می توانید در مورد کلمات کلیدی زبان برنامه نویسی پایتون از خودش سوال کنید. امتحان کنید:
>>> print(help(str))
Help on class str in module builtins:
class str(object)
| str(object='') -> str
| str(bytes_or_buffer[, encoding[, errors]]) -> str
.
.
کافی است که مقابل print بنویسید help و در پرانتزش در مورد هر چه میخواهید راهنمایی بگیرید که در مثال فوق ما درباره str از پایتون توضیح خواستیم و البته توضیحاتش خیلی بیشتر از این بود و مجبور شدیم با دو نقطه آخر در این مثال از آوردن همه توضیحات چشم پوشی کنیم.
میتوانستیم حتی در str جزییات بیشتری را برای پرسش مد نظر قرار دهیم:
>>> print(help(str.lower))
Help on method_descriptor:
lower(self, /)
Return a copy of the string converted to lowercase.
امیدوارم از این آموزش لذت برده باشین؛ نظر یادتون نره :)