وبلاگ سجاد نجفی

تجربه های وبگردی من

وبلاگ سجاد نجفی

تجربه های وبگردی من

وبلاگ سجاد نجفی

با خودم گفتم من که هر چند وقت یه بار دنبال مطلبی در اینترنت‌ام تا کار خودمو راه بندازم، خب وقتی کارم راه افتاد و اون مطلب رو در وب پیدا کردم، در یک وبلاگ انتشار بدم تا هم خودم اون مطالب رو داشته باشم و هم به کسایی که دنبال همون چیزایی‌اند که من دنبالشون بودم{!!!} کمکی کرده باشم!

پیام های کوتاه
۲۰
خرداد ۹۸
سلام دوستان
در این آموزش میخوایم با حلقه ها و تکرار در پایتون آشنا بشیم.
حلقه ها و تکرار در پایتون
در بخش های قبلی از حلقه های while و for استفاده کردیم و کار با  اونها رو تقریبا یاد گرفتیم بنابراین بذارید یه مرور سریع به عملکرد این دو داشته باشیم:
>>> nums=[1,2,3,4,5]
>>> for num in nums:
print(num)
1
2
3
4
5
همونطور که می بینید اعداد لیست ما پس از اجرای دستور پرینت در حلقه for چاپ شدن.

شکستن حلقه
برای شکستن حلقه از دستور break استفاده میشه و به محض این که برنامه این خط رو بخونه از حلقه خارج میشه، در این مثال فرض بر این هست که میخوایم اگر عدد 3 پیدا شد دیگه حلقه ادامه پیدا نکنه:
>>> nums=[1,2,3,4,5]
>>> for num in nums:
if num==3:
print('Found!')
break
print(num)
1
2
Found!
«ادامه دادن» حلقه
در مثال قبل با دستور شکستن حلقه آشنا شدیم اما اگر بخواهیم در حلقه مثل مثال قبل شرط داشته باشیم با این حال حلقه هم ادامه یابد می توانیم از دستور continue استفاده کنیم:
>>> for num in nums:
if num==3:
print('Found!')
continue
print(num)
1
2
Found!
4
5
حلقه در حلقه (حلقه های تو در تو)
مثال:
>>> nums=[1,2,3,4,5]
>>> for num in nums:
for letter in 'abc':
print(num, letter)
1 a
1 b
1 c
2 a
2 b
2 c
3 a
3 b
3 c
4 a
4 b
4 c
5 a
5 b
5 c
در حلقه تو در توی بالا به ازای اجرای هر بار حلقه اول، حلقه دوم به تعداد کاراکترهای abc اجرا میشه.
اجرای حلقه در محدوده خاص (رنج خاص)
برای اجرای حلقه در محدوده ای خاص میتونیم از دستور range استفاده کنیم:
>>> for i in range(4):
print(i)
0
1
2
3
همینطور که میبینید در خروجی برنامه فوق اول این که خروجی از صفر چاپ شده و دوم این که شامل عدد چهار که توی دستور range وارد کردیم نیست برای حل این دو مورد این طور عمل میکنیم:
>>> for i in range(1,5):
print(i)
1
2
3
4
حلقه while
حلقه while تا زمانی ادامه پیدا میکند که شرط مقابل این دستور غلط شود:
>>> x=0
>>> while x<10:
print(x)
x+=1
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
همچنین برای خروج از این حلقه می توانیم از دستور break استفاده کنیم:
>>> x=0
>>> while True:
if x==5:
break
print(x)
x+=1
0
1
2
3
4
اگر شما یک حلقه نامتناهی ایجاد کنید میتونید برای توقف اجرای اون در سیستم عاملتون از کلید های ترکیبی Ctrl+C استفاده کنید.
در آموزش بعدی در مورد توابع خواهیم آموخت.

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشین؛ نظر یادتون نره :)

دوستانی که پست اول این سری آموزش رو نخوندن حتما بخونن! >>> پست اول آموزش پایتون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی